Offentlige midler skal bruges til ”rigtige” kontorartikler

Det var hverken et kontorbord, kuglepenne, stole eller noget helt tredje, man fandt på regningen for en række lægers brug af offentlige forskningspenge sidste år. Det kan ende med at koste dyrt, når man bruger penge på arbejdspladsen, der er beregnet til normale kontorartikler, på ting som kunst.

Kontorartikler er ikke kunst fra Provence

Selvom kontorartikler godt kan være flotte og bære et fedt design, er det ikke alt, der kan kendetegnes som artikler til kontoret. Det vækkede derfor også stor opsigt, da en journalist sidste år fandt frem til at offentlige forskningsmidler gik til dyr kunst købt i Italien og Spanien, og da han ydermere fandt ud af, at malerierne ikke engang hang på kontoret, men hjemme i privathjemmet, hjalp det naturligvis heller ikke.

Det er derfor ekstremt vigtigt, at man husker på, hvad der kan kategoriseres som ting, der hører hjemme på et kontor. Køber man papir, kuglepenne, skriveborde, bord til møder, eller ting, som er nødvendige i den daglige gang, er der naturligvis ingen grund til bekymring. Har man en ordentlig regnskabsafdeling, kan man også vide sig sikker på, at der bliver holdt øje med, om midlerne bruges til at dække behovene på arbejdspladsen eller til malerier til hjemmet.

Mere overvågning kan blive nødvendigt

Journalisten fandt desuden, at der også var en række midler, der var brugt på fine middage og dyre flyrejser. Alt sammen til personer, der enten boede i samme bolig som lægerne, eller som arbejdede inden for samme fag.

Hvis man sidder i regnskabsafdelingen i en virksomhed, der får offentlige midler, kan man altså også forsikre sig, at midlerne bruges til helt normale møbler og kontorartikler til arbejdspladsen. I værste fald skal man jo bare spørge den enkelte ansatte, hvordan et dyrt maleri fra Provence kan have noget at gøre med kontorartikler.