Trend åbner op for danske kontormøbler i Kina

Kontormøbler produceret af dyre, velkendte mærker har i mange år været populære blandt de kinesiske forbrugere. Det hele har skullet være en smule bling-bling, for at det kunne accepteres. Men sådan forholder det sig dog ikke længere. Kina vil i stedet have ting og møbler med en historie, der bedre kan beskrive den person, der bærer eller køber produktet. De kinesiske forbrugere vil have nichevarer, akkurat som vi har set det i den vestlige verden i de senere år. Denne udvikling kan altså bane vejen for danske producenter, der ønsker at slå hul i muren på vej til det kinesiske marked.

Derfor vil kineserne muligvis have danske kontormøbler

Der er flere grunde til, at danske kontormøbler kan blive populære på det kinesiske marked. Det handler nemlig om, hvad der er oppe i tiden. Her har Kina fået smag for dansk design og vores livsstil.

  • Danske kontormøbler kan havne i kinesiske hjem og kontorer af flere årsager. Det skyldes først og fremmest de trends, der lige nu er begyndt at få fat i de kinesiske forbrugere.
  • Kineserne er nemlig lige som de vestlige forbrugere. De vil ikke længere lade sig styre af et bestemt mærke, men vil i stedet finde deres egne nicheproducenter, der har en historie. På den måde kan man som forbrugere lettere definere sig selv igennem sin stil.
  • Folk vil ikke længere bare have mærkevarer, fordi det er mærkevarer. Det skal betyde noget, og dette åbner markedet op for flere aktører, der endnu ikke er blevet mainstream.

De næste mange år bliver det spændende at se, om der er nogle danske producenter, der kan få deres kontormøbler og andre produkter ind på det kinesiske marked. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at der ligger mange penge og venter på dem, der kan bide sig fast i kinesernes pengepunge.